Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2013

Το πόρισμα για την γέφυρα «Καλατράβα»

Το πόρισμα για την γέφυρα «Καλατράβα»
Το πόρισμα της επιτροπής η οποία εξέτασε την γέφυρα «Καλατράβα» στον Αγιόκαμπο δόθηκε στη δημοσιότητα από τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό. Στο ιστορικό αναφέρθηκε ο Περιφερειάρχης, ενώ ειδική αναφορά έκανε στην δημοπράτηση του έργου και στις απυθείας αναθέσεις που ακολούθησαν μέχρι την κατασκευή της.


Πιο συγκεκριμένα ο κ. Αγοραστός τόνισε:
«Το έργο της γέφυρας στην περιοχή του Αγιοκάμπου που ξεκίνησε το 2006 και ολοκληρώθηκε το 2009 μέσα στη θητεία της προηγούμενης νομαρχιακής αυτοδιοίκησης. Εμείς συνεπείς στην διαδικασία που κάναμε μετά την καταστροφή που δημιουργήθηκε στην περιοχή και  στο πρόβλημα προσβασιμότητας της γέφυρας, δώσαμε εντολή να γίνει επιτροπή που θα εξετάσει τα αίτια. Η γέφυρα δεν είναι μίας συνηθισμένη αλλά μία ειδική γέφυρα και γι αυτό έχει ειδικές απαιτήσεις που πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψιν. Το πόρισμα δίνεται σήμερα στην δημοσιότητα.
Υπήρχαν δύο εργολαβίες. Η μία αφορά την γέφυρα, όσον αφορά την στατική επάρκεια και την ασφάλεια του έργου της γέφυρας δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Από μακροσκοπικό έλεγχο της γέφυρας δεν παρατηρήθηκαν προβλήματα ασφάλειας, τόσο στον φορέα της γέφυρας όσο και των κεφαλόδεσμων επί των οποίων εργάζεται η γέφυρα. Επίσης από τον φάκελο των εργαστηριακών δοκιμών κατά την κατασκευή του έργου δεν παρουσιάστηκαν προβλήματα σχετικά με τα σκυροδέματα.
Υπήρξαν ακραία καιρικά φαινόμενα όπως υπάρχουν κατά τακτές χρονικές περιόδους τον τελευταίο καιρό. Κατά την άποψη της επιτροπής η προστατευτική επένδυση του μεταβατικού επιχώματος έπρεπε να είναι συμπαγής τοίχος εδραζόμενος  με ασφάλεια κάτω από τη στάθμη της θάλασσας συνδέοντας τους φρεατοπασάλους. Στο πόρισμα αναφέρεται ότι υπήρχε μία κώφωση λόγω του νερού που προερχόταν και από το ρέμα και από τη θάλασσα του κυματισμού.
Η αρχική γέφυρα ξεκίνησε με δημοπρασία που έγινε το 2006, έβγαλε ανάδοχο με συνολικό προϋπολογισμό 712 χιλ. ευρώ. Στην πορεία υπήρξε ένας ανακεφαλαιωτικός πίνακας και έγινε συμπληρωματική σύμβαση για τη γέφυρα στον ίδιο τον εργολάβο και έφτασε το έργο στο 1εκ 650χιλ.ευρώ. Και αυτό έγινε με απευθείας ανάθεση στον ίδιο εργολάβο και όλα αυτά γίνονται με εισηγήσεις των υπηρεσιών και απόφαση της πρώην νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Λάρισας. Μετά γίνεται απευθείας ανάθεση η διαδικασίας προσβασιμότητας, οι δρόμοι, το σημείο που είχε πρόβλημα, με ανάθεση στον ίδιο το εργολάβο ύψους 350.000 ευρώ και στη συνέχεια με τον ανακεφαλαιωτικό πίνακα και τη συμπληρωματική σύμβαση έφτασε τα 488.000 ευρώ. Η απευθείας ανάθεση έγινε γιατί οι εργασίες που απαιτούνταν, όπως αναφέρεται στην απόφαση της επιτροπής του έργου, ήταν άμεσα συνδεδεμένες με την κατασκευή της γέφυρας και επομένως έπρεπε να εκτελεστούν σε συσχετισμό με αυτήν.
Υπάρχει το πόρισμα, υπάρχει η διαδικασία που έγινε, αλλά αυτή τη στιγμή επιλαμβάνεται η δικαιοσύνη και ελέγχεται το έργο αυτό.

ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

ΠΟΡΙΣΜΑ

ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗΣ ΑΙΤΙΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΞΕΝΗΣΑΝ ΤΙΣ ΖΗΜΙΕΣ
ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΑΓΙΟΚΑΜΠΟΥ

Οι υπογράφοντες:
  1. Γαλερίδης Αντώνιος, Πολιτικός Μηχανικός, Γενικός Δ/ντης Μεταφορών και Επικοινωνιών Περιφέρειας ως Πρόεδρος,
  2. Διαμαντάς Στάμος, Τοπογράφος Μηχανικός, Ανάπλ. Προϊστάμενος Δ/νσης Τεχνικών Έργων Περιφέρειας,
  3. Καραγιάννη Ευθυμία, Πολιτικός Μηχανικός, Προϊσταμένης Δ/νσης Τεχνικών Έργων Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων,
  4. Χαραλαμπόπουλος Ανάργυρος, Η/Μ Μηχανικός, Υπάλληλος της Δ/νσης Τεχνικών Έργων Περιφέρειας,
που αποτελούμε, σύμφωνα με την αριθμ. 39/3-1-2013 απόφαση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Επιτροπή για τη διαπίστωση των αιτιών, που προξένησαν τις ζημιές στην περιοχή της γέφυρας Αγιοκάμπου, μεταβήκαμε στον τόπο του έργου την Πέμπτη 10-1-2013 παρουσία του επιβλέποντα του έργου κου Λαζαρόπουλου Στέφανου, Πολιτικού Μηχανικού, του Προϊσταμένου Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας κου Λυτροκάπη Χρήστου και του κατασκευαστή κου Ηλία Γιαννούκα, για τη διερεύνηση των συνθηκών και τα αίτια, που προξένησαν προβλήματα προσβασιμότητας στη Γέφυρα Αγιοκάμπου.
Η επιτροπή λαμβάνοντας υπόψη:
Τα στοιχεία των μελετών και τα στοιχεία κατασκευής της γέφυρας, που της χορήγησε η Διευθύνουσα το έργο Υπηρεσία.
  • Τα συμπεράσματα της από 10-01-2013 διενεργηθείσας αυτοψίας.
  • Το αντικείμενο του έργου της επιτροπής, όπως αυτό προσδιορίζεται στην    αρ. 39/03-01-2013 απόφαση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας.
Διαπίστωσε ομόφωνα ότι:
 Α. ΕΛΕΓΧΟΣ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΥΤΩΝ

  1. Η Γεωτεχνική Μελέτη και η μελέτη θεμελίωσης της γέφυρας συντάχθηκαν από ιδιωτικό Γραφείο Γεωλογικών και Γεωτεχνικών Μελετών, όπως προβλέπεται στις ισχύουσες διατάξεις, και περιλαμβάνει τα απαραίτητα για τη θεμελίωση της γέφυρας στοιχεία.
  2. Η Στατική μελέτη συντάχθηκε από ιδιώτη μελετητή με πτυχίο στην κατηγορία μελετών αρ. 8 «ΣΤΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ» , όπως απαιτείται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, και ελέγχθηκε, θεωρήθηκε και εγκρίθηκε από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λάρισας, η οποία ήταν η αρμόδια για την κατασκευή του έργου Yπηρεσία.
Από τον έλεγχο της πληρότητας της Στατικής Μελέτης προκύπτει ότι αυτή περιλαμβάνει τα  απαιτούμενα για την κατασκευή του έργου στοιχεία.
Β. ΣΤΑΤΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ ΓΕΦΥΡΑΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΟΛΟΥ ΕΡΓΟΥ
     (ΓΕΦΥΡΑ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΑ ΕΠΙΧΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΟΔΟΥ)

  1. Από μακροσκοπικό έλεγχο της γέφυρας δεν παρατηρήθηκαν προβλήματα ασφάλειας τόσο του φορέα της γέφυρας όσο και των κεφαλόδεσμων, επί των οποίων εδράζεται η γέφυρα.
  1. Από τον φάκελο των εργαστηριακών δοκιμών κατά την κατασκευή του έργου
δεν διαπιστώθηκαν προβλήματα σχετικά με την αντοχή των σκυροδεμάτων κατασκευής της γέφυρας .
  1. Η οριζοντιογραφική τοποθέτηση της γέφυρας έγινε παράλληλα και σε επαφή με την προϋπάρχουσα γέφυρα, δεδομένου ότι η κατασκευή της γίνονταν με παράλληλη διεξαγωγή της κυκλοφορίας από την παλαιά γέφυρα, η οποία καθαιρέθηκε μετά την ολοκλήρωση της νέας γέφυρας.

  1. Η διαπιστωθείσα και ήδη μερικώς αποκατασταθείσα αστοχία έγινε στο αριστερό κατά τη ροή του ρέματος μεταβατικό επίχωμα, έξω από το φορέα της γέφυρας και οφείλεται σε υποσκαφή του υλικού του μεταβατικού επιχώματος, το οποίο βρίσκεται όπισθεν του κεφαλοδέσμου και των φρεατοπασσάλων του αριστερού ακροβάθρου. Η υποσκαφή του υλικού του μεταβατικού επιχώματος, δηλαδή του επιχώματος πρόσβασης από και προς τη γέφυρα, προήλθε λόγω καταστροφής της εκ σκυροδέματος επένδυσης προστασίας του, η οποία εκτείνονταν κεκλιμένη σε όλο το πλάτος του αριστερού ακροβάθρου της γέφυρας και εδράζονταν επί του αριστερού άκρου της κοιτόστρωσης.
Η εκ σκυροδέματος κατασκευασθείσα κοιτόστρωση του πυθμένα του ρέματος κατεστράφη λόγω υποσκαφής, τόσο από τον κυματισμό της θάλασσας, όσο και από την αυξημένη ταχύτητα ροής του ρέματος λόγω μεγάλης παροχής, καθώς και από ενδεχόμενο συνδυασμό των ανωτέρω. Ενδεχομένως η υποσκαφή της κοιτόστρωσης να είχε συμβεί προγενέστερα. Με την καταστροφή της επένδυσης  προστασίας του μεταβατικού επιχώματος, αφαιρέθηκε λόγω υποσκαφής υλικό του επιχώματος με συνέπεια τη σταδιακή υποχώρηση του οδοστρώματος και την εμφάνιση του προβλήματος στη στρώση κυκλοφορίας.
Κατά την άποψη της επιτροπής η προστατευτική επένδυση του μεταβατικού επιχώματος έπρεπε να είναι συμπαγής τοίχος εδραζόμενος με ασφάλεια κάτω από την στάθμη της θάλασσας, συνδέοντας τους φρεατοπασσάλους.
Γ. ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Προτείνονται:

  1. Συνεχής παρακολούθηση του έργου και επιφυλακή σε περίπτωση αυξημένης παροχής του ρέματος ή μεγάλου κυματισμού της θάλασσας.
  2. Κατασκευή τοίχου προστασίας του μεταβατικού επιχώματος θεμελιωμένου κάτω από τη στάθμη της θάλασσας ή κατασκευή πασσαλοδιαφράγματος, σύμφωνα με μελέτη, η οποία θα συνταχθεί με μέριμνα της αρμόδιας υπηρεσίας.
  3. Αποκατάσταση της κοιτόστρωσης με ενδεχόμενη μετατόπιση του αναβαθμού ανάντη, σύμφωνα με υδραυλική μελέτη που απαιτείται να συνταχθεί με μέριμνα της αρμόδιας για το έργο υπηρεσίας.
  4. Ιδιαίτερη μέριμνα να δοθεί στη συντήρηση της γέφυρας με προστασία και μόνωση από υπόγεια και επιφανειακά νερά των φρεατίων επίσκεψης. Απαιτείται επίσης  επισκευή και ενδεχομένως αντικατάσταση της επικάλυψης των καλωδίων.
  5. Εξασφάλιση εγχειριδίου οδηγιών περιοδικού ελέγχου και συντήρησης των καλωδίων ανάρτησης της γέφυρας και του αλεξικέραυνου προστασίας της.
  6. Προστασία των πεζών στις θέσεις υψηλών κρασπέδων της γέφυρας.
  7. Αμεση τοποθέτηση κατάλληλης εργοταξιακής σήμανσης μέχρι την αποκατάσταση του ασφαλτικού οδοστρώματος.
Λάρισα 23-01-2013
Η Επιτροπή
Γαλερίδης Αντώνιος
Πολιτικός Μηχανικός
Διαμαντάς Στάμος
Τοπογράφος Μηχανικός
Καραγιάννη Ευθυμία
Πολιτικός Μηχανικός
Χαραλαμπόπουλος Ανάργυρος
Η/Μ Μηχανικός

Πηγή: Larissanet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου