Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2011

Αναπληρώστε αμέσως τις χαμένες ώρες


 Ανεβαίνουν επικίνδυνα οι τόνοι και στα σχολεία της Λάρισας με αφορμή το θέμα των καταλήψεων. Από τη μια οι μαθητές που δικαίως διαμαρτύρονται για τις ελλείψεις βιβλίων και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων σε ορισμένες περιπτώσεις και από την άλλη, σύλλογοι γονέων (μετά από έκτακτες συνελεύσεις) όπως και εκπαιδευτικοί παρεμβαίνουν επιχειρώντας να πείσουν τους μαθητές να επιστρέψουν στα θρανία. Σε ορισμένα σχολεία όμως προκαλούνται αντιπαραθέσεις μεταξύ γονέων, μερίδας εκπαιδευτικών και στελεχών του Πανεργατικού Μετώπου - ΠΑΜΕ (που υποστηρίζει τις μαθητικές κινητοποιήσεις) με την αστυνομία να καλείται να «επιλύσει» τις διαφορές.
Σε κατάληψη βρίσκονταν χθες 23 (από 36 προχθές) γυμνάσια και λύκεια του νομού, με μαθητές να διαδηλώνουν στο κέντρο της πόλης, ενώ το παράδοξο είναι πως αυτές τις δυο εβδομάδες καταλήψεων, οι μαθητές δεν έχουν χάσει ούτε μια ώρα μαθημάτων στα φροντιστήρια! 

Ενδεικτικό της απαξίωσης της δημόσιας εκπαίδευσης, είτε από τις πρωτοφανείς φέτος ευθύνες του υπουργείου Παιδείας, είτε από την εμπλοκή των κομμάτων προκειμένου να αναδείξουν τις πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης ή και αντίθετα ακόμη, να αποκρύψουν δηλαδή τις ευθύνες της σημερινής ή των προηγούμενων κυβερνήσεων για το σχολείο των ελλείψεων, του κακώς εννοούμενου δημοσιοϋπαλληλισμού, της επιλογής ακόμη και διευθυντών με βάση κομματικά κριτήρια και της ανύπαρκτης αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου κλπ.
Χθες, μετά από δυο εβδομάδες καταλήψεων και αφού η κατάσταση έχει ξεφύγει του ελέγχου, η υφυπουργός Παιδείας Ε. Χριστοφιλοπούλου απέστειλε εγκύκλιο στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για την αναπλήρωση διδακτικών ωρών ενεργοποιώντας απόφαση του 2008 (επί υπουργίας Ευρυπ. Στυλιανίδη) με την οποία προβλέπονται καταργήσεις περιπάτων, μαθήματα τα Σάββατα και τις αργίες, επέκταση ωραρίου κ.λπ. ενώ η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου σε ραδιοφωνική της συνέντευξη, αναγνωρίζοντας τα προβλήματα των ελλείψεων, μίλησε για πειθαρχικές ευθύνες με αφορμή το θέμα των φθορών καλώντας ουσιαστικά τους διευθυντές να αναλάβουν πρωτοβουλίες. Παρέμβαση έκανε χθες και η ΟΛΜΕ καταγγέλλοντας περιστατικά αυθαίρετης συμπεριφοράς διευθυντών και «αγανακτισμένων» γονέων σε βάρος καταληψιών μαθητών.
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
Αναλυτικότερα η υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Εύη Χριστοφιλοπούλου, εξέδωσε χθες εγκύκλιο προς τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, για να εφαρμόσουν την υπ’ αριθμόν 22143/Γ2/21-02-2008 Υπουργική Απόφαση (Β’ 357), με την οποία καθορίζονται οι τρόποι αναπλήρωσης των χαμένων διδακτικών ωρών.
Όπως τονίζεται στην απόφαση Στυλιανίδη «την ανάγκη αναπλήρωσης των χαμένων διδακτικών ωρών, αποφασίζουμε: Στα σχολεία που έχασαν διδακτικές ώρες, η αναπλήρωση είναι δυνατό να εξασφαλίζεται, σταδιακά, με τους παρακάτω τρόπους: α. Περικοπή περιπάτων και εκδρομών. β. Περιορισμός των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών. γ. Προσθήκη διδακτικών ωρών μετά την ολοκλήρωση του ημερησίου προγράμματος, όπου ο σύλλογος κρίνει εφικτό ότι μπορεί να γίνει. δ. Αξιοποίηση των σχολικών εορτών (πραγματοποιούνται και οι εορτές και τα μαθήματα). ε. Αξιοποίηση Σαββάτων. στ. Εφόσον η ύλη δεν μπορεί να καλυφθεί με τους παραπάνω τρόπους και απαιτηθεί παράταση του διδακτικού έτους, αυτό θα υλοποιηθεί με απόφαση του ΥΠΕΠΘ, βάσει των ισχυουσών διατάξεων, μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπ/σης, σε συνεργασία με τον Προϊστάμενο Επιστημονικής και Παιδαγωγικής καθοδήγησης».
Σημειώνεται πως για τη διαδικασία αναπλήρωσης των ωρών διδασκαλίας που έχουν χαθεί, το Σχολικό Συμβούλιο, μετά από εισηγήσεις του Συλλόγου Διδασκόντων, του παιδαγωγικά υπεύθυνου Σχολικού Συμβούλου, του Συλλόγου Γονέων και του 15μελούς Συμβουλίου των μαθητών του κάθε σχολείου, διατυπώνει τη γνώμη του στο διευθυντή της Διεύθυνσης ή τον προϊστάμενο του οικείου Γραφείου.
Σύμφωνα λοιπόν με τη χθεσινή εγκύκλιο της κ. Χριστοφιλοπούλου, οι τοπικές υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας θα απαιτήσουν άμεσα από «κάθε σχολική μονάδα να προβεί σε πρόταση για τον προγραμματισμό της αναπλήρωσης των μαθημάτων που δεν πραγματοποιούνται».
ΕΥΘΥΝΕΣ
Για το ίδιο θέμα η κ. Διαμαντοπούλου σε χθεσινή της συνέντευξη σε ραδιοφωνικό σταθμό τόνισε μεταξύ άλλων πως «δεν νοείται να χάνεται ούτε μία ώρα μαθήματος. Όταν υπάρχει κατάληψη θα υπάρχει και αναπλήρωση μέσα στο Σαββατοκύριακο. Αν δεν φτάνει το Σαββατοκύριακο θα γίνει μάθημα και τα Χριστούγεννα και όπου δεν υπάρχει αναπλήρωση θα υπάρξει διεύρυνση του διδακτικού έτους ακόμα και αναβολή των εισαγωγικών εξετάσεων. Επίσης θα υπάρχει πλέον αστική ευθύνη όταν υπάρχουν φθορές στα σχολεία. Δεν μπορεί κανείς να θεωρεί ότι έτσι απλά μπορεί μπαίνει λουκέτο στο σχολείο ή να το καταστρέφει και να μην κινείται καμία διαδικασία.
Όταν ένα σχολείο είναι σε κατάληψη, οι εκπαιδευτικοί δεν δουλεύουν, πληρώνονται όμως κανονικά και οι μαθητές δεν πηγαίνουν στα μαθήματά τους, χωρίς να θεωρείται όμως ότι αυτό είναι κάτι φοβερό. Κανείς σε αυτήν τη χώρα δεν θεωρεί σημαντικό να χάνει ένα παιδί τα μαθήματά του, να μην πηγαίνει στην τάξη και να μην συμμετέχει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό για δεκαετίες ήταν αποδεκτό από τον εκπαιδευτικό κόσμο δημιουργώντας έτσι συνειδήσεις σε κάποιους εκπαιδευτικούς. Φυσικά υπάρχουν και εκπαιδευτικοί οι οποίοι λήγουν τις καταλήψεις σε μία μέρα γιατί αναγνωρίζουν τη σημασία του μαθήματος. Υπάρχουν διευθυντές που δεν επιτρέπουν να γίνουν καταλήψεις στα σχολεία τους, «μπαίνουν μπροστά» και ανοίγουν τα σχολεία.
Το σχολείο έχει και πειθαρχικές ποινές. Πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτού του είδους οι ποινές δεν είναι αυταρχισμός, είναι η λειτουργία μιας κοινωνίας. Υπάρχουν κανόνες, υπάρχουν Νόμοι που πρέπει να εφαρμοστούν. Καταλαβαίνω ότι υπάρχουν προβλήματα στα σχολεία,- πολλά προβλήματα για τα οποία είναι υπεύθυνο το Υπουργείο και η πολύ δύσκολη κατάσταση που ζούμε σήμερα- θα πρέπει όμως εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές και το Υπουργείο να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να πάνε καλύτερα τα πράγματα» κατέληξε η υπουργός.
ΟΛΜΕ
Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ με χθεσινή του ανακοίνωση «καταγγέλλει τα κρούσματα αυθαιρεσίας από ορισμένους διευθυντές Σχολείων, υποδιευθυντές και «αγανακτισμένους» γονείς, που σε συνεργασία προβαίνουν σε βίαιες ενέργειες εναντίον μαθητών, οι οποίοι συμμετέχουν στις καταλήψεις Γυμνασίων και Λυκείων. Συγκεκριμένα, υποδιευθυντής Λυκείου στο Γαλάτσι προκάλεσε τον σοβαρό τραυματισμό μαθήτριας. Σε Γυμνάσιο της Αργυρούπολης «αγανακτισμένος» γονέας κτύπησε με τον κόπτη, που κρατούσε, μαθητή που συμμετείχε σε κατάληψη. Τα κρούσματα βιαιοπραγίας σε βάρος μαθητών είναι πάμπολλα και η Ομοσπονδία μας αδυνατεί να τα καταγράψει. Υπενθυμίζουμε στους συναδέλφους ότι οι απειλές, οι προπηλακισμοί και η σωματική βία σε βάρος μαθητών είναι απαράδεκτες από παιδαγωγική άποψη και όσοι προβαίνουν σε τέτοιες ενέργειες δεν έχουν καμία θέση στο δημόσιο σχολείο. Οι συνάδελφοι που ακολουθούν τέτοιες πρακτικές δεν έχουν καμία σχέση με το συνδικαλιστικό κίνημα».
ΠΑΜΕ
Στο μεταξύ η Γραμματεία Εκπαιδευτικών Λάρισας του ΠΑΜΕ σε καταγγελία της αναφέρει πως «κάθε μέρα που περνάει φουντώνουν οι αγώνες των μαθητών μας. Με καταλήψεις, τοπικές διαμαρτυρίες, τα νέα παιδιά παλεύουν για το αυτονόητο: Το δικαίωμα στη ζωή, στη μόρφωση. Μαζί με τους αγώνες όμως φουντώνει ο αυταρχισμός και η καταστολή. Σαφή ρόλο έχουν αναλάβει και ορισμένα από τα «νέα στελέχη εκπαίδευσης» του «νέου σχολείου» που με τρομοκρατικές απειλές και διάφορους εκβιασμούς, επιδιώκουν να βάλουν εμπόδια στη συνδικαλιστική δράση των μαθητών. Στη Λάρισα διευθυντές σχολείων πρωτοστατούν στην προσπάθεια τρομοκράτησης των μαθητών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο διευθυντής του 4ου Λυκείου, γνωστό στέλεχος της ΠΑΣΚ, ο οποίος προσπαθούσε συνεπικουρούμενος από ομάδα εκπαιδευτικών του σχολείου να σταματήσει την κατάληψη, απειλώντας τους μαθητές που πρωταγωνιστούν στις κινητοποιήσεις.
Σε βοήθειά του προσέτρεξε και ο κ. Σαμουρέλης πρώην αντιδήμαρχος και νυν δημοτικός σύμβουλος του κ. Τζανακούλη και γνωστό στέλεχος της ΝΔ, ο οποίος καλούσε τους γονείς να ζητήσουν την παρέμβαση του εισαγγελέα και της αστυνομίας προκειμένου να σταματήσει η κατάληψη. Βέβαια η στάση του εν λόγω δημοτικού συμβούλου είναι συνέχεια της πολιτικής του δήμου που κάλεσε τους εκπαιδευτικούς να τα βγάλουν πέρα με τα ελάχιστα χρήματα που έχουν οι σχολικές επιτροπές αποδεχόμενος την υποχρηματοδότηση των σχολείων και κοιτώντας προς την τσέπη των γονιών.
Είναι ξεκάθαρο ότι αυτό που κινητοποιεί τους μαθητές σήμερα είναι τα προβλήματα που βιώνουν και που προκύπτουν από τις πολιτικές της κυβέρνησης στην παιδεία και την κοινωνία, είναι η έλλειψη βιβλίων και εκπαιδευτικών, είναι η υποχρηματοδότηση της παιδείας, είναι τα ίδια τα προβλήματα που βιώνει η λαϊκή οικογένεια. Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να αποτελέσουν παράδειγμα αγωνιστικής στάσης, να δείξουν στους μαθητές το δρόμο του αγώνα, κόντρα στις λογικές της υποταγής, της μοιρολατρίας και του συμβιβασμού. Τέλος προειδοποιούμε όλους αυτούς που θέλουν να ποινικοποιήσουν τους αγώνες: Το ταξικό κίνημα θα δώσει σκληρή απάντηση στη «νομιμότητά τους». Κάτω τα χέρια από τα παιδιά μας. Όλοι στον αγώνα με τους μαθητές μας!» καταλήγει η ανακοίνωση.
ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ
Σε κατάληψη τελούσαν χθες τα γυμνάσια: 6ο, 16ο, Κρανέας, 1ο Φαρσάλων και Μουσικό Σχολείο. Τα λύκεια: 1ο, 2ο, 3ο, 5ο, 6ο, 9ο, 10ο, 11ο, 12ο, Γιάννουλης, Συκουρίου, λυκ. τάξεις Κρανέας. Στα ΕΠΑΛ: 1ο, 2ο, 4ο, 7ο Αγιάς, Φαρσάλων καθώς και η 2η ΕΠΑΣ Λάρισας. Να σημειωθεί τέλος ότι πορεία σε δρόμους της πόλης αλλά και καθιστική διαμαρτυρία πραγματοποίησαν χθες μαθητές των 2ου και 10ου Λυκείων όπως και μαθητές του Συντονιστικού Αγώνα (ΣΑΣΛ).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου